Sayfalar

13 Ekim 2011 Perşembe

Anne sütü ve rakipleri




Anne sütü bebekler için en doğal ve üstün bir besindir. Anne sütünün anneye hiçbir zararlı yanı olmadığı gibi birçok yararları vardır. Maalesef yurdumuzda meme veren anneyi bu işten soğutmak için ellerinden geleni yapanlar vardır. Bilhassa uydurulmuş pek çok hurafe annenin yeterli meme vermesini önler.;
UNICEF,  WHO  ve UNESCO’nun müşterek yayınladıkları “Facts for Life”  kitabının 16-17. sayfalarında anne sütü ile ilgili 5 madde yazılmıştır.

1- Hayatın ilk 4 ile 6 aylık döneminde tek başına anne sütü en yararlı besindir.
2- Bebekler, doğumdan sonra mümkün olan en kısa zamanda emzirilmeye başlanmalıdır. Gerçekte her anne emzirebilir.
3- Bebeğin ihtiyacı olan yeterli sütün temini için sık emzirilmesi gereklidir.
4- Biberonla beslenme ciddi hastalıklara ve ölümlere sebep olur.
5- Emzirme bebeğin 2. Yaşına, hatta mümkünse daha uzun süreli olmalıdır.
Aynı kitap, Nisan 1991 de memleketimizde Milli Eğitim Bakanlığı, UNICEF ve Sağlık bakanlığı ile müştereken “Sağlığa Ulaştıran Gerçekler” adı altında Türkçe basılmış fakat, amaçlananın tam tersi olacak şekilde tahrif edilmiş ve yalanlarla doldurulmuştur. Çok enteresandır ki, kitabın geri kalan kısımları tam tercüme edilmiştir.
ANNE SÜTÜNÜN FAYDALARI
Anne sütünün faydaları sadece anne ve bebekle kısıtlı değildir. Anne sütünün  faydalarına bir göz atarsak:

1- Bebek faydalanır, en uygun besini iyi sıcaklıkta alır.
2- Anne faydalanır. Meme kanserinden ruh sağlığına kadar pek çok hususta faydalıdır.
3- Baba faydalanır. Mama fiyatları bütçe için ciddi bir harcamadır.
4- Devlet faydalanır. Yıllık döviz giderimiz ne kadardır, tahmin edin!
5- Çevre faydalanır. Mama verildiğinde çevre kirliliği artar, zira temiz su israf edilir, ısı kaynakları israf edilir ve en mühimi çevreye deterjan ve kimyasal maddeler salınır.

Bu hususlar bilhassa gelişmekte olan imkanları kısıtlı ülkeler için çok önemlidir. Maalesef emzirme oranlarına bakıldığında, zengin ülkelere kıyasla fakir ülkelerde daha az anne sütü verildiği görülür. Birleşmiş Milletler (BM) teşkilatının çalışmalarında bunun sebepleri arasında mama üreticisi zengin ülkelerin baskıları ve zararlı reklamları ortaya çıkmıştır.

Bunun sonucunda BM “International Code of Marketing of Breastmilk  Substitudes” adı altında bir kanun hazırlamıştır. Türkçesi: “Anne sütüne Yakın Mamaların Pazarlanmasının  Beynelmilel Kanunu”.
BU KANUN 10 MADDEDEN İBARETTİR:
1- Halka yönelik hiçbir mama reklamı yapılamaz.
2- Annelere ücretsiz dahi olsa numune dağıtılamaz.
3- Hiçbir sağlık kuruluşunda ürün promosyonu yapılamaz, servislerde kullanılması için ücretsiz veya düşük ücretli mama verilemez.
4- Hiçbir firma yetkilisi annelerle görüşme yapamaz.
5- Sağlık personeline hiçbir hediye veya ürün verilemez.
6- Etiketlerde suni beslenmenin üstünlükleri diye hiçbir resim veya cümle kullanılamaz, bebek resimleri konamaz.
7- Sağlık personelinin bilgilendirilmesi ilmi ve gerçekçi olmalıdır.
8- Etiketlerde anne sütünün üstünlüğü anlatılmalı, ayrıca suni beslenmenin yan tesirleri, maliyeti ve zararları belirtilmelidir.
9- Bebekler için uygun olmayan şekerli kondense sütler tavsiye edilmemelidir.
10- Bebek maması imalatçıları ve dağıtımcıları bulundukları ülkelerde bu kanun uygulanmasa bile bu kanuna uyumlu çalışmalıdırlar.
Bu kanun çerçevesinde Türkiye ele alındığında, mama firmalarının en başıboş ve fütursuzca davrandıkları memleketlerin başında gelmektedir. Filipinler’de bu kanun uygulanmaya çalışıldığında Amerikan elçisi ve ticaret bakanı tarafından yoğun baskı uygulanmış,

ekonomik yaptırım uygulanması ile tehdit edilmiştir. Bu kanun için uğraşan bakanlık avukatı ve oğlu vurularak öldürülmüşlerdir. Bunların sonucunda Filipin mahkemesi 9. Ekim.2007’de bu kanunu yürürlükten kaldırmak zorunda kalmıştır. (Bakınız: Section on International Child Health. Sayfa 3-4)
SORULAR:1- Türkiye’nin, mamalar için yıllık döviz harcaması ne kadardır?
2- Türkiye’de bu kanun ne zaman uygulanacak?
3- Türkiye’nin bebek nüfusu, Belçika ve Hollanda’nın toplam nüfuslarından fazla olduğu halde neden Türkiye’de mama firmaları fabrika açmamakta ısrar ediyorlar. En son Polonya ve Portekiz’de açtılar. Şu anda bazı mamalar bu ülkelerden gelmektedir.
4- Mama firmalarının Türkiye’deki yıllık reklam harcamaları ne kadardır. Bazı sağlık kuruluşları ve çalışanlarına sağlanan imkanlarda vergilendirme yapılmakta mıdır?

Kaynak; http://www.anneoluncaanladim.com/yazarlar/21/kadir-tugcu/424/anne-sutu-ve-rakipleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder